Hedda Gabler - Die moderne Tragödienheldin. Analyse einer Tragödie von Henrik Ibsen

Author: Claudia Zundel

Publisher: GRIN Verlag

ISBN: 3638747905

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Page: 28

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Studienarbeit aus dem Jahr 1993 im Fachbereich Germanistik - Neuere Deutsche Literatur, Note: ohne Benotung, Freie Universitat Berlin (Fachbereich Germanistik), Veranstaltung: Tragodie und Tragodientheorien, Sprache: Deutsch, Anmerkungen: Dichter Text - einzeiliger Zeilenabstand., Abstract: Die Literatur uber das Tragische und die Tragodie ist heute kaum noch uberschaubar. Von der Poetik" Aristoteles uber Schellings Philosophie der Kunst" bis hin zu Durrenmatts Theaterprobleme(n)" diskutieren die grossen Geister uber die Kunst und das Wesen der Tragodie. Das Gemeinsame alles Tragischen kommt wohl der Deutung Emil Staigers von der Grenzsituation" sehr nahe. Die Struktur der Grenzsituation" werde in der Tragodie so anschaulich, dass sie sich nur auf paradoxe," d.h. rein logisch betrachtet, widerspruchsvolle Weise" verstehen lasst. Eine vollkommene, vom Sinn durchdrungene, in sich geordnete und vernunftige Welt kann nicht tragisch sein. Ebenso eine vollig chaotische Welt, die sich im Sinnlosen verliert und nur noch gegenseitige Vernichtung der Werte kennt, lost das Tragische in den Nihilismus auf. Seit Aristoteles fragt man nach den Regeln der Tragodie, und seither wandeln sich die Antworten. Die strenge aristotelessche Dramaturgie ignorierend, verschieben sich die Begrundungen des Tragischen epochenspezifisch. Die Akzentverlagerung von der Bewusstheit der klassischen Tragodie und ihrer Konflikte zu den Formen des Unbewussten umschreibt den Spielraum der Tragodie in der Zeit der Moderne. Nie zuvor drohte die Kunstform der Tragodie dem Scheitern so nahe zu sein, wie bei den Naturalisten, die ihrerseits die Moderne fur sich beanspruchten. Doch gilt das Interesse der vorliegenden Abhandlung nicht den Ursachen des drohenden Untergangs der Tragodie oder der Krise des tragischen Helden. Vielmehr sucht sie am Beispiel eines Dramas von Henrik Ibsen, andere neuere Erscheinungsformen des Tragischen hervorzukehren, die abweichen von der Tragodienform klassischen St"

Die Kritik am Historismus in Ibsens "Hedda Gabler" und in Nietzsches "Zweiter Unzeitgemäßer Betrachtung"

Author: Frank Dersch

Publisher: GRIN Verlag

ISBN: 3638736660

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Page: 60

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Studienarbeit aus dem Jahr 2006 im Fachbereich Germanistik - Neuere Deutsche Literatur, Note: 1,3, Universitat Konstanz, 12 Quellen im Literaturverzeichnis, Sprache: Deutsch, Anmerkungen: Die Arbeit untersucht den Zusammenhang zwischen Nietzsches Kritik am Historismus und wie diese Kritik gleichzeitig in Ibsens Drama auf der Buhne "ausgespielt" wird. Dabei zeigt sich, dass unabhangig von Ibsens Nietzsche-Rezeption, ahnliche Theoreme aus Nietzsches Kritik in Hedda Gabler auftauchen und somit ein dichtes intertextuelles Gewebe bilden, das Aufschluss uber die mentalitatsgeschichtliche Situation am Ende des 19. Jahrhunderts liefert., Abstract: In "Hedda Gabler" von Henrik Ibsen entfaltet sich eine Vielzahl von Themen wie z.B. die Langeweile, der Asthetizismus als auch der Historismus, die unmittelbar auf die Entstehungszeit des Dramas selbst verweisen. Dieses naturalistische Drama birgt die besondere Rezeptionssituation in sich, dass sich das Publikum auf der Buhne selbst betrachtet. Doch nicht nur im literarischen Diskurs findet diese Selbstbetrachtung und -bespiegelung statt, sondern auch der philosophische Diskurs ist gespickt mit Anmerkungen uber das damalige Bewusstsein. Die Hinwendung auf die eigene Zeit lasst sich exemplarisch am Werk Nietzsches ablesen. Nietzsche betreibt unmittelbare Zeitkritik in der "Zweiten Unzeitgemassen Betrachtungen," indem er den im 19. Jahrhundert aktuellen Historismus als Zeichen einer kulturellen Verfallserscheinung deutet. Sowohl in Hedda Gabler als auch in Nietzsches "Zweiter Unzeitgemasser Betrachtung" wird die historische Bildung" explizit thematisiert und damit zum Gegenstand des jeweiligen Diskurses. Beide Texte beinhalten also, der eine durch zwei dramatische Figuren, der andere durch argumentative, non-fiktionale Rhetorik, eine Problematisierung des Historismus, und weisen dadurch eine augenfallige Intertextualitat auf. Die Arbeit geht der Frage nach, inwiefern sich Nietzsches Kritik am Historismus in Jorgen Tesman und

Hedda Gabler

Schauspiel in vier Akten

Author: Henrik Ibsen

Publisher: BoD – Books on Demand

ISBN: 386199223X

Category: Drama

Page: 96

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Henrik Ibsen: Hedda Gabler. Schauspiel in vier Akten Entstanden 1890. Uraufführung am 31. Januar 1891 in München im Königlichen Residenztheater. Textgrundlage: Sämtliche Werke. Volksausgabe in fünf Bänden. Herausgegeben von Julius Elias und Paul Schlenther. Einzige autorisierte deutsche Ausgabe. S. Fischer, Berlin 1907. Vollständige Neuausgabe mit einer Biographie des Autors. Herausgegeben von Karl-Maria Guth. Berlin 2016. Umschlaggestaltung von Thomas Schultz-Overhage unter Verwendung des Bildes: Vilhelm Hammershoi, Ida am Klavier, 1910. Gesetzt aus Minion Pro, 11 pt.

Henrik Ibsen's Hedda Gabler

Author: Henrik Ibsen,Doug Hughes

Publisher: Dramatists Play Service Inc

ISBN: 9780822217848

Category: Performing Arts

Page: 83

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THE STORY: Less than forty-eight hours after returning from a luxurious honeymoon, the former Hedda Gabler, now Hedda Tesman, lies dead in the parlor of her new home, the victim of a self-inflicted gunshot to the head. Ibsen's terse masterpiece unf

Hedda Gabler and Other Plays

Author: Henrik Ibsen

Publisher: Penguin UK

ISBN: 0141928379

Category: Drama

Page: 368

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In these three unforgettably intense plays, Henrik Ibsen explores the problems of personal and social morality that he perceived in the world around him and, in particular, the complex nature of truth. The Pillars of the Community (1877) depicts a corrupt shipowner’s struggle to hide the sins of his past at the expense of another man’s reputation, while in The Wild Duck (1884) an idealist, believing he must tell the truth at any cost, destroys a family by exposing the lie behind his friend’s marriage. And Hedda Gabler (1890) portrays an unhappily married woman who is unable to break free from the conventional life she has created for herself, with tragic results for the entire family.

Hedda Gabler

Author: Jon Robin Baitz

Publisher: Dramatists Play Service Inc

ISBN: 9780822218616

Category: Drama

Page: 78

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THE STORY: Ibsen's most beguiling antiheroine is given a new twist in Jon Robin Baitz's acclaimed adaptation of HEDDA GABLER: She's no longer the chilly, inscrutable manipulator but a woman with, as the New York Times put it, a context and

Nora und Hedda Gabler von Henrik Ibsen

GeschlechterSzenen in Stephan Kimmigs Inszenierung am Thalia Theater Hamburg

Author: Ortrud Gutjahr

Publisher: Königshausen & Neumann

ISBN: 9783826032882

Category:

Page: 148

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Henrik Ibsen's Hedda Gabler

In a New Version

Author: Brian Friel

Publisher: Dramatists Play Service Inc

ISBN: 9780822223795

Category: Drama

Page: 80

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THE STORY: Hedda Gabler returns, dissatisfied, from a long honeymoon. Bored by her aspiring-academic husband, she foresees a life of tedious convention. And so, aided and abetted by her predatory confidante, Judge Brack, she begins to manipulate th

Ibsens Hedda Gabler

Philosophical Perspectives

Author: Kristin Gjesdal

Publisher: Oxford University Press

ISBN: 0190467878

Category: Literary Criticism

Page: 272

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Since its publication in 1890, Ibsen's Hedda Gabler has been a recurring point of fascination for readers, theater audiences, and artists alike. Newly married, yet utterly bored, the character of Hedda Gabler evokes reflection on beauty, love, passion, death, nihilism, identity, and a host ofother topics of an existential nature. It is no surprise that Ibsen's work has gained the attention of philosophically-minded readers from Nietzsche, Lou Andreas-Salome, and Freud, to Adorno, Cavell, and beyond. Once staged at avant-garde theaters in Paris, London, and Berlin, Ibsen is now a globalphenomenon. The enigmatic character of Hedda Gabler remains intriguing to ever-new generations of actors, audiences, and readers. Hedda Gabler occupies a privileged place in the history of European drama and as a work of literature, and, as this volume demonstrates, invites profound and worthwhile philosophical questions. Through ten newly commissioned chapters, written by leading voices in the fields of drama studies,European philosophy, Scandinavian studies, and comparative literature, this volume brings out the philosophical resonances of Hedda Gabler in particular and Ibsen's drama more broadly.

Hedda Gabler in Performance

A Study of the Acting Techniques Employed by Four Outstanding Actresses

Author: Marilynn Ruth Baxter

Publisher: N.A

ISBN: N.A

Category: Acting

Page: 468

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Über Nietzsches befreiende Kraft des Vergessens in Ibsens 'Hedda Gabler'

Author: Chrstiane Baltes

Publisher: GRIN Verlag

ISBN: 3640239652

Category:

Page: 28

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Studienarbeit aus dem Jahr 2006 im Fachbereich Skandinavistik, Note: 1,3, Humboldt-Universitat zu Berlin (Nordeuropa-Institut), Veranstaltung: Ibsen und Nietzsche, 9 Quellen im Literaturverzeichnis, Sprache: Deutsch, Abstract: Die vorliegende Arbeit behandelt die Auseinandersetzung mit der Vergangenheit exemplarisch anhand der Historienschrift von Friedrich Nietzsche und dem Drama Hedda Gabler' von Henrik Ibsen. Obwohl die Autoren zeitlebens bestritten oder herunter spielten, jeweils die Werke des anderen gelesen zu haben, finden sich in beiden Werken gedankliche Parallelen. Die zentrale Frage dieser Arbeit richtet sich deshalb nicht auf die gegenseitige Beeinflussung der Autoren, sondern auf die Ahnlichkeiten in den Denkmustern, die den Texten zugrunde liegen. Im zweiten Kapitel wird zunachst auf Nietzsches Vom Nutzen und Nachteil der Historie fur das Leben" eingegangen. Der wissenschaftsgeschichtliche Hintergrund und die Erlauterungen zur vorkommenden Historismus-Kritik sollen helfen, das Werk in seinen kulturgeschichtlichen Kontext einordnen zu konnen. Die Klarung der Kernaussagen werden anhand der Begriffe Erinnerung/Vergessen, Horizont, Gluck und Wahrheit vorgenommen und bilden die Ausgangsbasis fur die spatere Auseinandersetzung mit Hedda Gabler'. Im dritten Kapitel werden das dynamische Moment in der Historienschrift, das dionysische Prinzip, und dessen Ausloser, der Vitalismus, erklart. Das vierte Kapitel beschaftigt sich schliesslich mit Hedda Gabler', wobei zunachst die Entstehung des Stuckes behandelt wird, bevor die drei fur das Thema der Vergangenheitsbewaltigung relevanten Figuren betrachtet werden. Aufgrund der ausgepragten Symbolhaftigkeit der im Stuck handelnden Personen, wird sich auf die gesamte Darstellung der Figuren bezogen, also auf ihren Charakter wie er im Laufe des Dramas offenbar wird, und weniger auf einzelne Szenen oder Textpassagen. Den Schluss bildet das funfte Kapitel, in dem schliesslich auf das unterschiedliche historische Bewuss"

Hedda Gabler

gender, role, and world

Author: Charles R. Lyons

Publisher: Twayne Pub

ISBN: 9780805794175

Category: Drama

Page: 151

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CliffsNotes On Ibsen's A Doll's House and Hedda Gabler

Author: Marianne Sturman

Publisher: John Wiley & Sons

ISBN: 0764584863

Category: Literary Criticism

Page: 72

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The original CliffsNotes study guides offer a look into critical elements and ideas within classic works of literature. CliffsNotes on A Doll's House & Hedda Gabler takes you into Henrick Ibsen's dramatic plays, controversial theater productions that inflamed audience reactions in the nineteenth century. A Doll's House follows the story of a housewife who emerges from the confinement of her married life to confront the conditions of the outside world. Typical of Ibsen's dramas, Hedda Gabler portrays a depraved world in which women in particular submit to unsatisfying socially imposed roles. Summaries and expert commentaries cover each act within both plays; other features that help you figure out these important works include Life and background of the playwright Summary of Ibsen's most famous plays Analysis of the plays' structure, themes, and characters A complete list of Ibsen's drama Sample exam questions and essay topics Classic literature or modern-day treasure — you'll understand it all with expert information and insight from CliffsNotes study guides.

Plays: A doll's house. An enemy of the people. Hedda Gabler

Author: Henrik Ibsen,Michael Meyer

Publisher: A&C Black

ISBN: N.A

Category: Drama

Page: 336

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This volume contains Ibsen's two most famous plays about women: A Doll's House (1879), his first international success, which "exploded like a bomb into contemporary life," and Hedda Gabler (1890), now one of his most popular plays, but greeted at first with bewilderment and outrage ("The play is simply a bad escape of moral sewage-gas."—Pictorial World). Also included is An Enemy of the People (1882), whose central character was Stanislavsky's favorite role. "Meyer's translations of Ibsen are a major fact in one's general sense of post-war drama. Their vital pace, their unforced insistence on the poetic center of Ibsen's genius, have beaten academic versions from the field."—George Steiner "Crisp and cobweb-free, purged of verbal Victoriana."—Kenneth Tynan Henrik Ibsen (1828-1906) is generally regarded as the father of modern theatre: "His influence on contemporaries and following generations, whether directly or indirectly ... can hardly be overestimated."—John Russell Taylor

The Best of Henrik Ibsen: A Doll's House + Hedda Gabler + Ghosts + An Enemy of the People + The Wild Duck + Peer Gynt (Illustrated)

Author: Henrik Ibsen

Publisher: e-artnow

ISBN: 8074849724

Category: Drama

Page: 420

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This carefully crafted ebook: “The Best of Henrik Ibsen: A Doll's House + Hedda Gabler + Ghosts + An Enemy of the People + The Wild Duck + Peer Gynt (Illustrated)” contains 6 books in one volume and is formatted for your eReader with a functional and detailed table of contents. 1. A Doll's House is a three-act play in prose by Henrik Ibsen. It premiered at the Royal Theatre in Copenhagen, Denmark in 1879. The play is significant for its critical attitude toward 19th century marriage norms. It aroused great controversy at the time, as it concludes with the protagonist, Nora, leaving her husband and children because she wants to discover herself. 2. Hedda Gabler is a play published in 1890. It premiered in 1891 in Germany and gained recognition as a classic of realism, nineteenth century theatre, and world drama. Hedda may be portrayed as an idealistic heroine fighting society, a victim of circumstance, a prototypical feminist, or a manipulative villain. 3. Ghosts is a play written in 1881 and first staged in 1882. Like many of Ibsen's better-known plays, Ghosts is a scathing commentary on 19th-century morality. Ghosts had challenged the hypocrisy of Victorian morality and was deemed indecent for its veiled references to syphilis. 4. An Enemy of the people is an 1882 play originally written in Danish in response to the public outcry against his play Ghosts, which at that time was considered scandalous. 5. The Wild Duck (1884), in a sense, solved Ibsen's own moral dilemma as he struggled between a militant idealism (as in Enemy of the People) and his own worldly temperament. With a pragmatic, anti-romantic viewpoint, this drama presents a continuum between the opposing values of the Ideal and the Real. 6. Peer Gynt is a five-act play in verse, based on the fairy tale Per Gynt. Written in the Dano-Norwegian language, it was first published in 1867. In Peer Gynt, Ibsen satirized the weaknesses of the Norwegian people, incorporating them into the character of Peer. Henrik Johan Ibsen (1828 – 1906) was a major 19th-century Norwegian playwright, theatre director, and poet. He is often referred to as "the father of realism" and is one of the founders of Modernism in theatre. His major works include Brand, Peer Gynt, An Enemy of the People, Emperor and Galilean, A Doll's House, Hedda Gabler, Ghosts, The Wild Duck, Rosmersholm, and The Master Builder.

Ready Reference Treatise: Hedda Gabler

Author: Raja Sharma

Publisher: Lulu Press, Inc

ISBN: 1329409051

Category: Fiction

Page: N.A

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The play was first performed on 31st January 1891 in Munich at the Konigliches Residenz Theater. Clara Hesse played the role of Hedda. Her performance was highly admired but the play as a whole did not receive many positive reviews. “Hedda Gabler” was first performed in England at the Vaudeville Theatre, London, on 20th of April in 1891. Elizabeth Robins played the role of Hedda Gabler. Ready Reference Treatise: Hedda Gabler Copyright Chapter One: Introduction Chapter Two: Plot Overview Chapter Three: Characters Chapter Four: Complete Summary Act One Act Two Act Three Act Four Chapter Five: Critical Analysis